Home Blogs 5 Social selling tips voor blijvende zakenrelaties

5 Social selling tips voor blijvende zakenrelaties

394
DELEN

Social selling, waarbij social media wordt ingezet om prospects te overtuigen van de waarde van jouw diensten of producten, wordt in deze tijd voor steeds meer ondernemingen aangesproken. De term zou je misschien doen denken dat het gaat om het daadwerkelijke verkopen via social media, maar dit is niet de bedoeling. Het gaat om het krijgen van het vertrouwen van potentiële klanten, om het overtuigen van deze personen en om hen uiteindelijk via andere wegen klanten te laten worden. Bij social selling gaat het dus vooral om het aanleggen van de weg die prospects moeten bewandelen om klant te worden. Wij hebben 5 interessante tips voor je.

1. Houd niet vast aan iedereen

Het benaderen van prospects via social media is natuurlijk uitstekend. Mensen voelen zich zelfs wat bijzonder als een bedrijf zomaar contact met hen opneemt via social media. Als iemand vervolgens aangeeft geen interesse te hebben, laat het hier dan ook bij. Ga deze persoon niet onder druk zetten en blijf niet steeds contact opnemen. Heel cliché, maar er zijn meer vissen in de zee!

2. Kom afspraken altijd na

Social selling heeft opvolging nodig als je daadwerkelijk van een prospect een klant wilt maken. Het is dus goed om via social selling een afspraak te maken voor opvolging. Geef bijvoorbeeld aan dat je de persoon de volgende dag om een bepaalde tijd belt of dat je de persoon dezelfde dag nog een mail zal sturen met meer informatie. Zoals gezegd hoort de verkoop zelf niet via social media plaats te vinden, dus je moet de prospect benaderen buiten social media. Als je hiervoor een afspraak maakt, zorg er dan voor dat je deze strikt nakomt.

3. Klanten kunnen je helpen

Als je van een prospect een klant hebt gemaakt, dan is het niet de bedoeling dat je denkt dat je taak er hierbij op zit. Eigenlijk begint het pas! Neem eens contact op om te vragen hoe het product of de dienst bevalt. Geef nog eens wat gratis advies of laat gewoon nog eens iets van je horen. Waarom? Omdat tevreden klanten ook tevreden over jou zullen spreken op social media. Dit spreekt in je voordeel als je aan social selling doet.

4. Benoem een nadeel

Natuurlijk ben jij volledig overtuigd van de kracht van jouw product of jouw dienst, maar laten we eerlijk zijn, zit er écht totaal geen nadeel of minpuntje aan? Dit is onmogelijk! Niets is perfect en dat weet iedereen. Waarom zou je een minpuntje of nadeeltje verstoppen? Gek genoeg werkt het met social selling juist in je voordeel als je ook een downside benoemd. Je komt hierdoor veel betrouwbaarder over.

5. Maak het niet mooier dan het is

Eerlijkheid is zeer belangrijk. Als blijkt dat je niet helemaal eerlijk bent geweest, dan word je al snel als leugenaar neergezet op social media. Zoiets gaat als een lopend vuurtje, dus voorkom altijd dat je de zaken mooier of beter maakt dan dat deze in werkelijkheid zijn. Zelfs de kleinste leugentjes kunnen zich tegen je keren en op social media verspreidt dit zich zo snel dat je niet eens de kans hebt om het op een passende manier op te lossen. In dat opzicht kan social media meer kapot maken dan je lief is. Blijf dus bij jezelf en bij de waarheid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here