Werknemers in dienst hebben is een dure aangelegenheid voor een ondernemer. Daarnaast moet je om als bedrijf te kunnen functioneren investeren in de nodige materialen om het werk mogelijk te maken. Het bieden van bedrijfskleding aan je werknemers kan dan een investering zijn die je laat zitten, omdat je al zoveel geld kwijt bent aan die andere zaken. Maar voor goede werkkleding zorgen voor jouw personeel op de werkvloer brengt wel degelijk verschillende belangrijke voordelen met zich mee, zeker als het om fysiek werk gaat. Daarom hebben wij vijf redenen op een rijtje gezet voor waarom jij jouw medewerkers van werkkleding zou moeten voorzien.
Veiligheid
Werkkleding dient ten eerste de veiligheid van het personeel op de werkvloer. Bij fysieke beroepen in het bijzonder bestaat er de kans op werkgerelateerd letsel. Wat jij als ondernemer eraan kunt doen om dit te voorkomen, moet je ook zeker doen. Naast dat jij de verantwoordelijkheid hebt voor het bieden van een veilige werkplek, kun je met goede werkkleding je medewerkers extra veiligheid bieden. Denk aan stevige schoenen en versterkte broeken, om wat voorbeelden te noemen. Het voorkomen van letsel leidt ook tot minder ziekteverzuim, wat een belangrijk bijkomend voordeel is voor een ondernemer.
Professionaliteit
Goede werkkleding straat professionaliteit uit. Het is een van de tekens die communiceren dat jij als ondernemer het werk en je bedrijf serieus neemt. Je rust je medewerkers goed uit door ze aan het werk te zetten in werkkleding van goede kwaliteit. Klanten en zakenrelaties zien hoe jouw medewerkers erbij lopen en verbinden daar automatisch conclusies aan. Een professionele uitstraling bevordert het vertrouwen in jouw bedrijf en de kundigheid van de werknemers.
Gelijkheid op de werkvloer
Wanneer je mensen hun eigen kleding om in te werken laat kiezen, bevordert dat niet het groepsgevoel op de werkvloer. Iedereen is in feite anders. Dit terwijl wat je wilt een team is dat zich gelijk voelt aan elkaar. Een middel om dat te bereiken, is door iedereen in dezelfde kleding te hullen. Daarvoor moet je de bedrijfskleding wel verplicht stellen. Wanneer iedereen er hetzelfde uitziet, is er meer sprake van gelijkheid op de werkvloer. Dit wil overigens niet zeggen dat er iedereen er even a-modieus uit moet zien. Het is heel goed mogelijk om kwalitatief goede werkkleding te kopen die wél mooi staat. Hiervoor kun je terecht bij een bedrijf als engelbert strauss. Zij trekken het principe van ‘kleren maken de man’ door naar stevige werkkleding, en streven ernaar om met hun werkkleding jouw medewerkers er uit te laten zien als superhelden.
Herkenbaarheid
Als je al jouw medewerkers in dezelfde werkkleding hult, voorzien van je bedrijfslogo, zijn ze herkenbaar als medewerkers van hetzelfde bedrijf. Idealiter bereik je een situatie waarbij mensen een bepaald beeld associëren met jouw bedrijf, zodat je jouw medewerkers al van afstand kunnen herkennen. Natuurlijk moet je daarvoor eerst investeren in bekendheid en een stevige marktpositie opbouwen, maar als je dat bereikt hebt zijn jouw medewerkers in hun uniforme bedrijfskleding wandelende reclame voor het bedrijf.
Fiscaal aftrekbaar
De investering die je doet in werkkleding kan fiscaal aftrekbaar zijn, wat het interessanter maakt om de stap te maken. Om werkkleding 100 procent fiscaal aftrekbaar te laten zijn, moet wel aan voorwaarden voldaan worden. Kleding die uitsluitend voor het werk bedoeld is, zoals werkschoenen, werkoveralls en veiligheidskleding zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Verdere werkkleding, zoals shirts, sweaters of polo’s kunnen fiscaal aftrekbaar zijn als ze voorzien zijn van een bedrijfslogo dat minimaal 70 vierkante centimeter beslaat. De BTW en de kosten zijn in dit geval volledig aftrekbaar.