Home Blogs De 5 meest gemaakte fouten in digitale nieuwsbrieven

De 5 meest gemaakte fouten in digitale nieuwsbrieven

76
DELEN

Digitale nieuwsbrieven zijn echt aan de orde van de dag. Iedereen krijgt wel eens een nieuwsbrief in de mailbox en de meeste mensen krijgen er zelfs minimaal één per dag. Het is dan ook zo dat steeds meer ondernemingen zorgen voor een nieuwsbrief. Dit is natuurlijk fantastisch, want het is een uitstekende manier om klanten en geïnteresseerden op de hoogte te houden van wat er allemaal gebeurt binnen jouw bedrijf. Helaas gaat het ook nog wel vaak mis als het gaat om de digitale nieuwsbrieven. Hieronder vind je de meest gemaakte fouten.

1. Het versturen van het kladje

Een nieuwsbrief schrijf en publiceer je niet binnen een uur. Tenminste, dat is niet de bedoeling. Het gebeurt namelijk wel vaak. Ondernemers beginnen op het laatste moment met het schrijven van de nieuwsbrief, maken er even snel één geheel van en versturen deze zonder check naar de nieuwsbriefabonnees. Niet slim, want de kans is groot dat de nieuwsbrief vol foutjes staat. Het is verstandiger om de nieuwsbrief te schrijven en deze een dag later nog eens te lezen, zodat je niet over je eigen foutjes heen leest.

2. De overdreven nieuwsbrief

Er zijn nieuwsbrieven die je de indruk geven dat je op de kermis bent beland. Een overdaad aan kleurrijke animaties en audiovisuele producties. Onnodig en zeker niet gewenst in een nieuwsbrief. Je nieuwsbrief wordt veel beter gelezen als je het ontwerp gewoon neutraal en rustig houdt. Het gaat om nieuws en dat is serieuze business.

3. Het ontbreken van de eigen stijl

Als bedrijf heb je natuurlijk je eigen stijl, je huisstijl, waaraan mensen je kunnen herkennen. Je gebruikt een bepaald soort lettertype, een letterkleur, een achtergrondkleur en een logo. Waarom zien we dan zo veel nieuwsbrieven zonder ook maar een linkje naar deze huisstijl? Het is juist de bedoeling dat mensen al aan het design kunnen herkennen dat het jouw nieuwsbrief is, dus laat die huisstijl een grote rol spelen.

4. Linkjes niet invoegen

Natuurlijk is het prima als je linkjes in je nieuwsbrief plaatst. Graag zelfs, want het kan mensen doorvoeren naar je website. Zorg er dan wel voor dat je deze linkjes netjes invoegt. Gebruik geen vol uitgeschreven links naar URL’s op je zakelijke website, maar plak het linkje achter een woord dat je accentueert. Dit ziet er netter uit en het is ook veel meer uitnodigend om de link daadwerkelijk te volgen.

5. De nieuwsbrief waar geen einde aan komt

Mensen zitten misschien wel te wachten op jouw nieuwsbrief, maar ze zitten er gegarandeerd niet op te wachten als er geen einde aan komt. Eindeloze stukken tekst zonder witregels of subtitels zijn niet geschikt voor je nieuwsbrief. Eigenlijk zijn deze teksten nergens geschikt voor, want lezers houden van korte en heldere alinea’s. Probeer je hier ook aan te houden in je nieuwsbrief. Zorg voor heldere, korte en overzichtelijke alinea’s en voorzie elke alinea van een subtitel die daadwerkelijk aangeeft wat er in de alinea te lezen valt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here