De digitale nieuwsbrief is heel populair tegenwoordig. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een nieuwsbrief te versturen aan mensen die zich hiervoor inschrijven. Het is dan ook zo dat je vrij makkelijk een mooi ontworpen nieuwsbrief gratis kunt versturen, bijvoorbeeld via de service van LaPosta, één van de meest gebruikte programma’s. Een nieuwsbrief versturen kan je als bedrijf veel voordelen opleveren, maar dan moet je nieuwsbrief wel goed in elkaar zitten. Hieronder vind je de 5 belangrijkste kenmerken van een sterke nieuwsbrief.
1. Korte alinea’s
Een goede nieuwsbrief bevat korte en heldere alinea’s. Het is belangrijk om de nieuwsbrief op te delen in praktische blokjes tekst. Wanneer de nieuwsbrief grote lappen tekst bevat, dan zal deze snel in de prullenbak verdwijnen zonder gelezen te worden. Zonde van je moeite. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief makkelijk te lezen is met hapklare brokjes tekst.
2. Waardevolle content
Een nieuwsbrief mag uitsluitend waardevolle content bevatten. Een nieuwsbrief bevat geen onzinnige praatjes op de ruimte op te vullen, al mag er best wel eens een grapje gemaakt worden, afhankelijk van de branche natuurlijk. Het is verstandig om in de periode tussen twee nieuwsbrieven ieder interessant puntje te noteren, zodat je voor je volgende nieuwsbrief een mooi overzicht hebt van interessante punten die je erin op kunt nemen.
3. Pure eenvoud
Een mooie nieuwsbrief is een eenvoudige nieuwsbrief. Het is niet de bedoeling dat de nieuwsbrief heel druk en ongeorganiseerd is. Eenvoud is de sleutel tot succes. Er wordt wel eens gedacht dat eenvoud hetzelfde is als saai, maar niets is minder waar. Een nieuwsbrief heeft juist een rustige vormgeving nodig om goed over te komen. Nieuws is immers een vrij serieuze zaak. Houd het dus simpel.
4. Een passend design
Het design van je nieuwsbrief moet goed passen bij je onderneming. Probeer je huisstijl over te nemen in je nieuwsbrief, zodat men direct aan je nieuwsbrief kan zien dat deze van jou afkomstig is. Het is ook goed om wat visuele kenmerken aan te brengen in je nieuwsbrief, zoals relevant beeldmateriaal. Houd ook dit wel simpel, zodat het niet onoverzichtelijk of te druk wordt.
5. Vergeet de call to action niet
Een nieuwsbrief wordt op de eerste plaats verstuurd om klanten te informeren, maar er wordt eigenlijk ook altijd wel een aanbieding in opgenomen. Dit is dan ook een goede manier om interessante acties onder de aandacht te brengen. Vergeet dan niet om je nieuwsbrief af te sluiten met een goede call to action.