Home Blogs De 5 grootste zakelijke missers op social media

De 5 grootste zakelijke missers op social media

128
DELEN

De sociale netwerken dragen voor veel bedrijven sterk bij aan het succes. Het is dan ook zo dat veel sociale websites zich de laatste jaren steeds meer zijn gaan richten op de zakelijke gebruikers in plaats van op de particuliere gebruikers. Adverteren is op steeds meer sociale netwerken mogelijk en ook het aanmaken van een bedrijfspagina is allang niet meer vreemd. Veel bedrijven maken dan ook volop gebruik van social media, met positieve gevolgen, maar er zijn er ook die het nog niet helemaal onder de knie hebben. Er worden nog heel wat zakelijke missers op social media gezien. Wij benoemen de belangrijkste 5 misstappen.

1. Hashtags gebruiken waar ze niet horen

Twitter draait vooral om hashtags. Door de hashtags goed en bewust te gebruiken kun je er heel wat mee bereiken. Er zijn bedrijven die denken dat dit op alle sociale netwerken zo werkt, maar niets is minder waar. Hashtags zijn bijvoorbeeld totaal zinloos op Facebook. Sterker nog, wie hier hashtags gebruikt kan zichzelf ernstig in de vingers snijden. Toch blijven er bedrijven bestaan die de ene hashtag na de andere gebruiken op de verkeerde sociale netwerken. Ook wordt er lang niet altijd goed nagedacht over de hashtags zelf, waardoor men ook hier kansen laat liggen.

2. Niet werken volgens een social media strategie

Er zijn bedrijven die duidelijk geen strategie aanhouden als het op social media aankomt. Dit is toch wel belangrijk. Alleen als je consistent bent krijg je volgers die echte waarde hebben. Heb je nog geen sterke social media strategie? Zorg er dan voor dat deze er op de korte termijn komt en dat iedereen binnen het bedrijf zich er ook goed aan houdt.

3. Een te groot enthousiasme in één keer

We zien het heel vaak gebeuren dat bedrijven een nieuwe bedrijfspagina openen op een sociaal netwerk en direct een hele reeks posts publiceren. Dit is niet de bedoeling, ook niet in de toekomst overigens. Als bedrijven té aanwezig zijn, dan stoppen mensen met volgen. Het is namelijk heel irritant om de ene zakelijke post na de andere voorbij te zien komen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat als je een tijdje té enthousiast bent met posten dat de inspiratie al snel opraakt, waardoor je in een ‘zwart gat’ belandt. Als je ineens niets meer laat horen op social media, dan is al je inzet voor niets geweest. Heb je veel inspiratie? Schrijf het gewoon alvast op voor later, maar ga niet alles tegelijk publiceren.

4. Het verliezen van overzicht

Een begin maken met social media is altijd goed. Bedrijven moeten tegenwoordig eigenlijk wel actief zijn op social media. Het is alleen niet aan te raden om ineens een bedrijfsaccount aan te maken op alle sociale netwerken. Je kunt het dan niet meer bijhouden, waardoor je uiteindelijk blijft zitten met inactieve accounts die je gewoonweg vergeet. Start met één of twee bedrijfspagina’s en leer hoe je deze goed bij kunt houden. Als je hier je routine in hebt gevonden, dan kun je een nieuw sociaal netwerk aanspreken voor een bedrijfsaccount. Dit doe je tot je ook deze goed hebt verwerkt in je routine, en zo verder.

5. Volgers kopen op social media

Eén van de grootste fouten die je kunt maken op social media is het kopen van volgers of likers. Het is heel vreemd als je de ene dag nog 10 volgers hebt en de volgende dag zijn dit er ineens 10.000. Niet erg geloofwaardig! Daarnaast is het zo dat je veel geld betaalt aan de partij die de volgers voor je optrommelt. Vaak zitten er heel wat nepaccounts bij en het overige deel bestaat uit volgers die zich totaal niet voor jou interesseren. Zorg dus dat je gewoon goede content post, zodat je natuurlijke en oprecht geïnteresseerde volgers krijgt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here