De tijd van de heersende machthebbers die zonder emotie reorganiseren lijkt voorbij. Een nieuwe generatie leidinggevenden zijn doorgegroeid tot in de top regionen van ondernemingen. Succesvolle CEO’s zijn anders dan de vorige generatie. Omdat het ondernemersklimaat veranderd moet een bewindvoerder daar ook op inspringen. We noemen vijf eigenschappen die iedere CEO tegenwoordig zou moeten hebben.
1. Geen alleenheerser zijn als CEO
Een directeur die alleen de strategie bedenkt en bepaald, komt steeds minder voor. Meer en meer wordt er met alle lagen van de onderneming nagedacht over de strategie voor de komende termijn. Als CEO is het belangrijk dat de onderneming achter je staat bij een verandering. Hoe impopulair een beslissing ook is, als hij gedragen wordt door iedereen is er meer begrip. Daarom is het belangrijk om het belang van de onderneming te bespreken met een team van werknemers.
2. Empatisch en sociaal vaardig
Met een harde hand regeren werkt al heel lang niet meer. Niet alleen is de maatschappij rebelser en mondiger geworden maar men verwacht een andere omgang met elkaar. Wanneer je jezelf empatisch opstelt naar anderen, krijg je meer gedaan. Juist CEO’s die zich openstellen voor hun ondergeschikten, krijgen verandering makkelijker van de grond. De productiviteit van een medewerker is aanzienlijk beter als hij zich als individu gewaardeerd voelt. Dit vereist dus empathie en sociale vaardigheid van de leidinggevende.
3. Snel schakelen
Luisteren naar je team van medewerkers, en openstaan voor een ander zijn gevoelens. Maar dat zorgt wel voor een probleem. Als je zelf een strategie bedenkt en in gang zet, is overleg niet nodig. Op het moment dat anderen jouw overtuigen van je ongelijk, moet je je beoogde beslissing aanpassen. Om dit goed te doen is het belangrijk dat je een snelle denker bent. Zie op tijd in wanneer je je beleid moet veranderen. Daarnaast is het in veel branches geen doen om alles te weten. Kennis dwingt geen ontzag af dus moet je snel leren en denken. Dit zorgt ook nog eens voor betere (meer volledige) beslissingen.
4. Gedreven met eigen idealen
Een CEO die zich uitsluitend met het resultaat bezighoudt, slaagt vaak niet meer. Overwicht en ontzag door macht uit te oefenen levert geen loyaliteit op. Open zijn over je eigen idealen echter wel. Door te laten zien wat jouw drijfveren zijn, zullen medewerkers zich eerder met jou en je strategie conformeren. Daarnaast is het uitdagender voor jezelf om je te blijven richten op de (middel)lange termijn.
5. Geen politiek bedrijven maar transparant zijn
Wanneer er beslissingen moeten worden genomen, is het goed om hier transparant in te zijn. Met name als het gaat om impopulaire besluiten. Als CEO moet je waken voor politieke spelletjes. Het is soms efficiënt om mensen alvast te bespelen voor je je beslissingen publiceert. Maar mensen voelen dit soort gedrag aan en voelen zich bedrogen. Als je een vervelende beslissing moet nemen is dit niet voor niks. Wees dan transparant naar het personeel. Dat creëert meer draagvlak omdat men ziet dat je een gegronde keuze maakt.
De CEO van de toekomst is niet meer van het top-down management. Het individualisme van de maatschappij vraagt voor empathische leiders. Iedereen wil gezien en gewaardeerd worden. Dan krijg je meer gedaan en het maakt je succesvoller.