Social media is tegenwoordig natuurlijk onmisbaar als het gaat om het leggen van een connectie tussen bedrijven en klanten. We leven in een tijd waarin social selling steeds meer lijkt te winnen van de ‘ouderwetse’ verkopen in de winkels. Winkelcentra krijgen te maken met veel leegstand en de ene webwinkel na de andere wordt geopend. Verreweg de meeste bedrijven weten (extra) succes te halen door social media in te zetten. Helaas zijn er ook veel bedrijven die de sociale netwerken links laten liggen, en dan vooral omdat zij niet goed weten wat zij hier nu moeten delen. Wij geven je een overzicht van de doelen waar je content op social media op gericht moet zijn, ter inspiratie.
1. Mensen iets leren
Als bedrijf weet jij dingen over jouw branche die consumenten niet weten. Dit klinkt misschien geheimzinnig, maar dat is het niet. Denk maar eens aan hoeveel vragen jij van klanten krijgt voordat zij een eventuele bestelling plaatsen of directe aankoop doen. Wat willen zij allemaal weten? Dit geeft aan welke vragen er leven onder de consumenten met betrekking tot jouw bedrijf, je product of je dienst. Een goed doel is dus om mensen iets te leren via social media.
2. Interactie opwekken
Content op social media kan ook het doel hebben om interactie op te wekken. Denk aan het plaatsen van stellingen, het stellen van vragen aan je volgers en het opstarten van interessante discussies. Laat zien dat jij de mening van je volgers op prijs stelt en dat je daadwerkelijk luistert naar wat zij te zeggen hebben. Dit zorgt ervoor dat je volgers zich meer betrokken voelen en jij kunt er zelf ook van leren.
3. Inspireer en vermaak mensen
Inspirerende quotes en spreuken, vermakelijke foto’s en leuke grappen. Het doel van content op social media kan zijn om de mensen te inspireren en te vermaken. Wanneer jij het voor elkaar krijgt om mensen ergens echt over na te laten denken of om hen een glimlach te bezorgen, dan is het je gelukt om hen te inspireren of te vermaken. Zij zullen dit zeker waarderen. De kans is dus ook groot dat zij jouw post zullen delen. Vergeet daarom niet om je bedrijfsnaam te vermelden in je post.
4. In het zonnetje zetten
Content kan ook zeker zijn bedoeld om een product of een dienst van je bedrijf in het zonnetje te zetten. Promoten kan uitstekend via social media. Wel is het zo dat het niet aan te raden is om dit dagelijks te doen. Het is niet de bedoeling dat je alleen maar reclame voor jezelf maakt op social media. Dit gaat tegen je werken. Maar zo af en toe is het zeker goed om eens wat te promoten via de sociale kanalen.
5. Persoonlijkheid tonen
Een bedrijf is uiteindelijk ‘maar’ een bedrijf. Mensen willen graag weten wie er achter dit bedrijf zitten. Het is daarom goed om zo af en toe eens content te plaatsen met foto’s van de werkvloer, van leuke collega’s of bijvoorbeeld van het productieproces. Laat eens zien wie jouw bedrijf draaiende houden, wie de klanten zo vriendelijk te woord staan en wie er verantwoordelijk zijn voor het snelle verpakken van bestellingen. Geef je bedrijf meer persoonlijkheid. Dit wordt erg gewaardeerd.