Als je voor het eerst zakelijk internet gaat afsluiten, bijvoorbeeld voor je thuiskantoor, is het niet onlogisch dat je nog een aantal vragen hebt. Wij beantwoorden een aantal veelgestelde vragen over het internetcontract, de keuzes en internetgerelateerde zaken.
Wat is het verschil tussen een IAP, ISP en IHP?
In de volksmond spreken we wel eens over een internetprovider, maar dit is eigenlijk een verzamelnaam. In feite kunnen we een onderscheid maken tussen een IAP of een internet access provider, een ISP of een internet service provider en een IHP of een internet hosting provider.
Een IAP is een internetprovider in zijn meest eenvoudige vorm. Deze provider biedt namelijk toegang tot het internet, bijvoorbeeld via glasvezelkabels, een draadloos netwerk of 4G. Een IAP zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot internet en daar stopt het. Een ISP gaat echter een stukje verder. Het biedt niet alleen toegang tot het internet, maar ook tot extra diensten of services. Je kan bijvoorbeeld gegevens delen via een FTP, een eigen mailadres aanmaken en ze verlenen vaak toegang tot het usenet. Bij een IHP kan je dan weer een website hosten en een domeinnaam registreren. Wanneer men het over een internetprovider heeft, heeft men het vrijwel nooit over een IHP maar over een IAP of ISP.
Eigenlijk moet je voor jezelf uitmaken wat je nodig hebt. Consumenten kiezen bijvoorbeeld vaak voor een IAP omdat veel van de ISP-diensten, zoals het aanmaken van een mailadres, ook al gratis wordt aangeboden door partijen als Google en Microsoft. Bedrijven gaan graag een stapje verder en willen bijvoorbeeld ook tools als cloudopslag en VoIP-telefonie. Voor hen zijn ISP-diensten logischer, maar ook voor consumenten kunnen ze zeker nuttig zijn.
Waarom is zakelijk internet duurder dan particulier internet?
Wanneer je kiest voor een IAP, heb je de keuze uit verschillende soorten internet. Via 4G, over de kabel of toch maar glasvezel? Het kan allemaal. De prijsverschillen houden daarbij grotendeels verband met de snelheden die worden geleverd en eventuele opgelegde limieten. Daarbij speelt ook de inhoud van eventuele SLA’s een rol. Bij ISP-diensten zijn de verschillen nog groter, maar dit is dan weer sterk afhankelijk van de (maatwerk)diensten die al dan niet in het pakket begrepen zitten. Ook hier zullen duurdere providers vaak betere SLA’s aanbieden. Eigenlijk is het dus eenvoudig: de vele extra mogelijkheden in combinatie met de hoge garanties die particulieren niet krijgen, zorgen ervoor dat zakelijk internet vaak duurder is.
Welke internetsnelheid moet mijn zakelijk internet hebben?
Dit zal per bedrijf variëren. Het is sterk afhankelijk van op welke manier het internet wordt gebruikt. Voor basisinternetgebruik kan een snelheid van 10 Mbps al volstaan, hoewel sneller natuurlijker aangenamer is. Verder is veel afhankelijk van het aantal gebruikers. Bij drie medewerkers wordt zo’n 25 Mbps aanbevolen, bij tien medewerkers moet je rekenen op 50 tot 75 Mbps enzovoort. Bij specifieke diensten zoals VoIP-telefonie en cloudsystemen kan dit zelfs nog hoger liggen. Een goede provider zal je hierover informeren.
Is zakelijk internet aftrekbaar?
Ja, zakelijk internet is aftrekbaar en zorgt ervoor dat je minder belastingen moet betalen. Dit is ook het geval bij zakelijk internet op de thuiswerkplek, maar hier zijn er wel een aantal aandachtspunten. Als je het internetabonnement zowel zakelijk als privé gebruikt, moet je namelijk een percentage zakelijk gebruik vaststellen. Enkel dit percentage is dan aftrekbaar. Je boekhouder kan je hierover informeren.