Managers kunnen in aanpak erg van elkaar verschillen. Daarom zijn sommigen erg geliefd en anderen juist gevreesd door medewerkers. Grofweg kun je manieren van leidinggeven opdelen in de 4 leiderschapsstijlen zoals omschreven door Paul Hersey en Ken Blanchard. Zij bepleiten tevens dat je als manager niet altijd dezelfde leiderschapsstijl moet toepassen, maar in plaats daarvan je leiderschapsstijl moet aanpassen op de situatie. Dit noemt men ‘situationeel leidinggeven’. We zetten de vier leiderschapsstijlen die Hersey en Blanchard onderscheiden op een rijtje.
Delegerende leiderschapsstijl
Hersey en Blanchard spreken van een delegerende leiderschapsstijl wanneer een leidinggevende durft te vertrouwen op de zelfstandigheid van medewerkers. Je delegeert dan werk naar anderen en geeft ze veel vertrouwen dat ze de taak succesvol kunnen volbrengen. Zelf geef je waar nodig constructieve feedback en stel je kaders, zodat medewerkers duidelijk hebben binnen welke grenzen ze dienen te werken. Deze stijl komt van pas bij een team dat goed ingewerkt is en waarvan je weet dat ze goed werk kunnen en willen leveren.
Autoritaire leiderschapsstijl
Het tegenovergestelde van de delegerende leiderschapsstijl is de autoritaire leiderschapsstijl. Een autoritaire leider laat zien dat hij de baas is en duldt geen tegenspraak. Je geeft orders, maar vertrouwt niet veel op de eigen inbreng van medewerkers. Voor eigen initiatief van medewerkers is weinig tot geen ruimte. Deze stijl is over het algemeen niet populair bij medewerkers en wordt ook steeds minder toegepast.
Coachende leiderschapsstijl
Steeds populairder wordt de coachende leiderschapsstijl. Bij deze manier van leidinggeven coach je als manager je team van medewerkers. Je ondersteunt medewerkers waar dat nodig is, en je moedigt ze vooral aan om zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen. Hiervoor is het van belang dat je de sterke en zwakke punten van je team kent en daar slim op weet in te spelen. Let bij deze leiderschapsstijl goed op je non-verbale communicatie. Je wilt immers positief overkomen en medewerkers op hun gemak stellen.
Ondersteunende leiderschapsstijl
De ondersteunde leiderschapsstijl is wat minder actief dan de coachende leiderschapsstijl. Je houdt als manager wel een oogje in het zeil, maar je geeft je team vooral de ruimte om zelf hun zelfstandigheid te ontwikkelen. Waar nodig geef je de ondersteuning die medewerkers nodig hebben om tot goede resultaten te kunnen komen. Je stimuleert hen in feite.
Een goede manager is een manager die weet welke leiderschapsstijl op welk moment het meest passend is. Pas dan haal je echt het maximale uit je personeel en dwing je ook respect af bij medewerkers.