De start van een nieuw jaar is een mooi moment om het kantoor een nieuwe inrichting te geven. Net als bij de woning, staat ook bij het kantoor het kleurgebruik centraal wanneer het gaat om het zetten van een bepaalde toon, of het creëren van een bepaalde uitstraling. Maar hoe kies je nu de juiste kleur voor jouw kantoor? Met deze tips zorg jij dat jouw kleurgebruik helemaal in orde is!
1. Denk na over de effecten van kleuren
Zoals je misschien al wel weet heeft iedere kleur zo zijn eigen psychologische invloed op de persoon die deze kleur ziet. Denk bijvoorbeeld aan de geel-blauw combinatie van merken als de Zeeman, of de betrouwbare oranje kleur van de ING bank. De kleuren in je gehele communicatieve uiting hebben deze impact; zowel in je logo en huisstijl, als binnen de muren van je kantoor. Doe dus vooraf wat onderzoek naar de psychologie achter kleuren, voordat je daadwerkelijke besluiten neemt.
2. Werk binnen eigen huisstijl waar mogelijk
Als onderneming heb je vast en zeker al een huisstijl laten ontwikkelen. Dit maakt het kiezen van de kleuren voor je kantoorinrichting al snel een stuk makkelijker. Probeer zo dicht mogelijk bij de kleuren van je huisstijl te blijven, om op deze manier een professionele, betrouwbare en uniforme uitstraling te creëren. Je kunt natuurlijk altijd wat buiten de lijntjes kleuren wanneer het gaat om de decoratieve items. Een knaloranje plantenpot zal niemand het idee geven dat jij niet professioneel bezig bent; het geeft juist blijk van je creativiteit. Zorg wel dat de basiskleuren precies overeen komen met je huisstijl. Check daarvoor de juiste RAL kleuren. Is jouw huisstijl bijvoorbeeld verkeerswit (ral 9016) en jij gebruikt juist helderwit (ral 9010), dan komt dat niet erg professioneel over.
3. Denk na over de uiteindelijke uitkomst
Kleuren van bijvoorbeeld verf komen na plaatsing meestal net iets anders uit de bus dan de kleur die je op het potje zag. Er zijn namelijk een aantal zaken, zoals bijvoorbeeld de lichtinval en het materiaal, die invloed hebben op de uiteindelijke uitkomst. En dan is er natuurlijk ook nog de keuze tussen mat, of glansverf. Beiden varianten bieden een ander eindresultaat, en dit is de overweging dus meer dan waard. Houdt bij het kiezen van kleuren dus ook overige factoren in het achterhoofd.
4. Denk na over een thema
Je hebt altijd de mogelijkheid om binnen een bepaald thema te werken wanneer het gaat om het kleurgebruik op kantoor. Werk je bijvoorbeeld in de creatieve sector, en komt er een knalgroene kleur voor in je logo, dan kun je deze kleur ook op andere locaties terug laten komen. De lijsten van schilderijen aan de muur bijvoorbeeld, of een stoel in de vergaderkamer.