Home Online Marketing 4 redenen waarom online marketing onmisbaar is voor jouw bedrijf

4 redenen waarom online marketing onmisbaar is voor jouw bedrijf

1975
DELEN
4 redenen waarom online marketing onmisbaar is voor jouw bedrijf

Online marketing, dat is toch iets voor grote bedrijven zoals Coca-Cola en Apple? Nee hoor. Ook als mkb’er of zelfs als zzp’er is jouw online aanwezigheid belangrijk. Klanten zijn immers steeds vaker online te vinden. En waar klanten zijn, moet jij je begeven. Mensen gaan nu eenmaal ook online op zoek naar een tandarts en dan is het leuk dat ze jouw website vinden waar ze meteen digitaal een afspraak mogen inplannen. Een eenvoudig voorbeeld, maar het toont wel meteen de essentie aan.

Natuurlijk gaat online marketing een stuk verder en zullen grotere bedrijven hun marketinginspanningen opschroeven, maar het mag duidelijk zijn dat online marketing ook voor jouw bedrijf onmisbaar is. Om dat te staven geven wij jou vier belangrijke redenen mee.

Je leert jouw doelgroep kennen

Online marketing is een manier om jouw klanten beter te leren kennen. Je komt te weten waar ze op klikken en wat ze links laten liggen. En zo is het eenvoudiger om jouw diensten of producten aan hen aan te passen. Dergelijke informatie is bij offline marketing moeilijker te verzamelen.

Die informatie helpt overigens niet alleen de omzet te stimuleren, maar maakt de marketinginspanningen ook efficiënter. Dat is meteen ook de reden waarom een online marketing bureau vaak zo’n goede cijfers voor kan leggen: uit eerdere projecten weten zij als geen ander de gevoelige snaar te raken. Zij kennen jouw doelgroep immers al een beetje.

De concurrentie voorblijven

Als oude honden blaffen, is het tijd om uit te zien. Toch is het niet eenvoudig om aan oude rotten online marketing uitgelegd te krijgen. Anderzijds kunnen ook zij maar beter aan de voeten van Gamaliël zitten. Tijden veranderen nu eenmaal. En klanten verwachten een digitale belevenis.

Als ondernemer moet je dergelijke mogelijkheden grijpen. Doe je dat niet dan doet de concurrent het wel. Wie enkel digitaal een krant leest, zal jouw fysieke advertentie heus niet opmerken. Zij zullen bovendien online op zoek gaan naar een kapper. Het gaat om een volledige doelgroep die je mogelijks niet aanspreekt. Dat is potentieel dodelijk indien de concurrentie dat net wel doet.

Je bent voortdurend bereikbaar

Het leven in de eenentwintigste eeuw is veel drukker geworden. Tijdens de kantooruren werkt men. En zo komen klanten steeds vaker voor gesloten deuren te staan. Het is meteen ook de reden waarom winkels hun openingstijden uitrekken of webshops het levenslicht zien: zo hoeft de consument niet te balen.

Door in te zetten op online marketing weet je echter jouw doelpubliek voortdurend te bereiken, zelfs buiten de openingstijden. Men kan doorlopend vragen stellen en informatie inwinnen. Zo hoeft ontoegankelijkheid geen drempel meer te zijn.

Boost voor de ROI

Tot slot is er deze laatste reden waar menig ondernemer waarschijnlijk zal van smullen: via online marketing kan je jouw ROI vrij eenvoudig verbeteren. Zo kan je perfect in kaart brengen wat elke bezoeker op jouw website doet, waarna je alles anders (lees: beter) gaat inrichten. Stap voor stap zorg je ervoor dat leads nog efficiënter in sales worden omgezet. Zoiets is bij offline marketing veel moeilijker. Daar vormt het meten van de ROI immers al een belangrijk struikelpunt. Online marketing maakt het dan ook veel eenvoudiger om te experimenteren. En dat loont.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here