Home Retail 4 Marketingtrucs van supermarkten die jou overhalen

4 Marketingtrucs van supermarkten die jou overhalen

107
DELEN

Je loopt door de supermarkt met je winkelmandje. Herken jij ook dat je langs de schappen loopt en vanalles in je mandje hebt zitten, waarvan je je later afvraagt waarom je het gekocht hebt? Dan heeft de marketing van de supermarkt goed werk verricht. Hoe werkt deze supermarkt marketing psychologie nou eigenlijk? 

Indeling van de supermarkt

Is het je ooit opgevallen dat alle supermarkten op elkaar lijken? De indeling en inrichting van de supermarkt speelt een rol bij aankopen van consumenten en is een van de beste verkooptechnieken. Hoe? Wanneer je binnenkomt probeert de supermarkt allerlei suggesties te doen voor aankopen door middel van reclame en koopjes. Of denk aan de recepten die in de Albert Heijn staan bij binnenkomst. Je wordt als eerste geconfronteerd met vers voedsel, namelijk groenten en fruit. Daarna voel je je minder schuldig om aankopen te doen in de rest van de supermarkt, oftewel zwaarder verteerbare of ongezondere producten. Melkproducten staan vaak achterin de supermarkt. Dat is om jou meer producten te laten kopen dan je van tevoren had bedacht. Je komt tenslotte langs meer schappen om vervolgens bij de melk uit te komen. De geur van versgebakken brood ruik je overal en zorgt ervoor dat de consument een hongerig gevoel krijgt. Gevolg? Je raadt het al. 

Muziek in de supermarkt

Lekker muziekje op de achtergrond? Dat is er niet voor niets en is ook een onderdeel van de verkooptechnieken van de supermarkt. Het zorgt ervoor dat je het eigenlijk wel gezellig vindt om boodschappen te doen. Door jouw positieve stemming zul je onbewust meer kopen en zelfs langer blijven hangen. Goede supermarkt marketing dus. 

Indeling schappen in de supermarkt

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten vooral hetgeen kopen dat op ooghoogte ligt. Supermarkt marketing speelt hier op in: wat de supermarkt het liefst wil dat jij koopt leggen ze op ooghoogte, oftwel grijphoogte. En dat werkt! Producten bovenin en onderin de schappen worden minder snel gekocht. Waarom denk je dat alle chocolade in het midden ligt? Het zijn doorgaans de ongezonde, bewerkte producten die op ooghoogte liggen waar veel marketing voor wordt gedaan. Voor kinderen zijn er speciale schappen die een meter lager liggen. Beter kun je dus nog lager kijken, want daar liggen vaak dezelfde producten maar dan is het een stuk voordeliger.    

Grote winkelwagens

Grote winkelwagens staan er niet voor niets om mee te nemen in de supermarkt. Het staat een beetje raar als die grote winkelwagen niet helemaal gevuld is. Dit is wat onbewust door je heen gaat, met als gevolg dat je meer koopt. Het feit dat die kleine winkelmandjes nu zijn getransformeerd tot halve winkelwagens die je achter je aan kunt trekken. Het is dus slim om toch maar een ouderwets winkelmandje te pakken in plaats van een winkelwagen.

Supermarkten zijn heel slim in je onderbewuste te beïnvloeden. En meestal slagen ze er ook in om jou meer te kopen dan je van plan was. Ga dus vooral met een boodschappenlijstje naar de supermarkt en laat je niet verleiden om meer te kopen dan er op je lijstje staat. Met een lijstje kun je doelgericht boodschappen doen en verklein je de kans op teveel aankopen. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here