Home Blogs 4 manieren waarop 3D-printing transportbedrijven zal versterken

4 manieren waarop 3D-printing transportbedrijven zal versterken

24
DELEN
3d printing

Over 3D-printing is intussen al een en ander geschreven. Een technologie die ooit zo futuristisch leek, is intussen ook voor de consumentenmarkt beschikbaar. Volgens sommigen zal 3D-printing de komende jaren alleen nog belangrijker worden. Bij cards 3D printing solutions hebben ze het zelfs over 3D-printen in de architectuur: waar het nu nog gaat over 3D-modellen van nieuwe gebouwen, zou het op lange termijn zelfs bij kunnen dragen aan de productie ervan. Die revolutie zal echter ook op andere sectoren invloed uitoefenen. Ook voor de transportsector is dat het geval.

Toegenomen vraag naar grondstoffen

Wanneer bedrijven resoluut kiezen voor 3D-printing, zullen ze het volledige productieproces op een enkele locatie uitvoeren. Op het eerste gezicht lijkt dat een mokerslag te zijn voor de transportsector dat al jaren het vervoer tussen verschillende productiecentra regelt. Toch is niks minder waar. De grondstoffen voor dergelijke 3D-printers zullen immers steeds sneller ter plaatse moeten zijn om een soepel productieproces te garanderen. Hier bestaan er kansen voor de 3D-sector.

Kansen, want het zal niet gewoon de huidige transportklussen vervangen. Bedrijven zullen kiezen voor een enkel productiecentrum dat in vele gevallen eigenlijk niet aangepast is om het volledige productieproces ter plaatse uit te voeren. Magazijnen met een beperkte inhoud zullen dan vervangen worden door een steeds snellere aanvoer van grondstoffen. Hier kunnen transportbedrijven als geen ander op de kar springen.

Snellere levertijden

Sommige producten worden op maat geproduceerd. De klant plaatst dan een bestelling bij een bedrijf die het product zal maken via zijn eigen 3D-printers, het vervolgens laat afhalen door een transportbedrijf die het op zijn beurt naar het logistiek centrum vervoert om het tot slot bij de klant te leveren. Die omslachtigheid zorgt voor oplopende leveringstijden in een steeds concurrentiëler wordende markt. Volgens sommigen kan dat proces veel eenvoudiger. In het kader van decentrale productie schuilen er grote kansen voor de transportsector die als geen ander razendsnel op de kar kan springen.

Zo kan het transportbedrijf zelf een 3d printer kopen. Vervolgens kan de klant nog steeds een bestelling plaatsen bij een bedrijf die het product zal ontwerpen en de gegenereerde databestanden vervolgens naar het transportbedrijf doorstuurt. Het transportbedrijf zal vervolgens via een eigen netwerk van 3D-printers het product aanmaken en meteen verzenden. Op die manier kunnen producten sneller de eindconsument bereiken. Verschillende Amerikaanse pakketbezorgdiensten experimenteren nu al met digitale warehouses waar men via 3D-printers de producten print en meteen verzendingsklaar maakt. Zo gek is het idee overigens niet want verder doet het gewoon een beetje denken aan het populaire dropshipping.

Transport wordt eenvoudiger

3D-printing zou een boost vormen voor het zogenoemde last-mile transport. Enerzijds zou het bestaan uit het leveren van grondstoffen voor 3D-printers, anderzijds om het leveren van de afgewerkte producten aan de eindconsument. Veelal zal het gaan om vervoer op lokaal niveau. Niet alleen zal het transport hierdoor een stuk groener worden omdat vervuilende vliegtuigen aan de grond blijven, bovendien zal ook de eenvoud het transport sieren. Nu de productie dichter bij de afzetmarkt ligt, hoeven de producten immers niet langer langs de douane te passeren. Weg met alle administratieve en fiscale formaliteiten die eraan verbonden zijn.

Transportbedrijven kunnen zich in de kijker plaatsen

Momenteel worden transportbedrijven door velen nog als een noodzakelijk kwaad aanzien. Zeker bij consumenten is dat het geval. Zij willen immers hun pakketje snel geleverd krijgen, maar willen dat ook aan de voordeligste prijs. Zelden valt dat te rijmen en hierdoor heeft de transportsector z’n persoonlijk gezicht verloren. Transportbedrijven zijn gereduceerd tot wagens die samen met hun chauffeurs de zending van A tot B brengen.

Hier kan 3D-printing verandering in brengen. Naarmate 3D-printing een groei zal kennen, zal het immers ook de samenleving veranderen. Omdat zendingen niet langer langs de douane passeren, zullen de douaneautoriteiten ook hun controle verliezen. Namaakproducten zullen steeds eenvoudiger in omloop geraken. Dat kan nefast zijn voor de economie zoals we het vandaag kennen.

Men verwacht dan ook dat transportbedrijven een steeds grotere rol gaan spelen in het opsporen van illegale producten. Zo neemt men aan dat transportbedrijven meer zullen moeten controleren of bedrijven zich wel houden aan handelsbeperkingen en aan exportrestricties. Door te werken met controlemechanismes zullen transportbedrijven een toegevoegde waarde kunnen bieden. Denk aan keurmerken die aantonen dat het gekochte product 100% echt en dus geen namaak is. In zo’n geval is een transportbedrijf veel meer geworden dan louter het transport dat het doet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here