Home ZZP 4 goede redenen om als zzp’er géén telefoonabonnement met telefoon te nemen

4 goede redenen om als zzp’er géén telefoonabonnement met telefoon te nemen

1348
DELEN
4 goede redenen om als zzp’er géén telefoonabonnement met telefoon te nemen

Hartstikke handig natuurlijk, zo’n telefoonabonnement waarbij je een nieuwe smartphone mag uitzoeken. Zo hoef je je nieuwe zakelijke telefoon tenminste niet in één keer te betalen en heb je toch meteen een nieuw toestel. Er kleven echter ook verschillende nadelen aan zo’n telefoonabonnement met toestel. We zetten daarom vier goede redenen op een rijtje om als zzp’er géén telefoonabonnement met telefoon te nemen.

Je riskeert een BKR-registratie

Een nadeel van een telefoonabonnement met toestel waar velen zich niet eens van bewust zijn, is dat je bij een toestel dat een waarde vertegenwoordigd van meer dan 250 euro een registratie krijgt bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel. Jouw abonnement staat dan als een afbetaling te boek. Dat is op zich niet zo’n ramp, totdat je bijvoorbeeld een zakelijke of persoonlijke lening wilt afsluiten en de kredietverstrekker een kijkje neemt in jouw registratie bij het BKR. Deze ziet dan dat jij al een lopende afbetaling hebt, met als gevolg dat je maximaal te lenen bedrag verlaagd wordt. Zo kun je dus met je telefoonabonnement een toekomstige investering in de weg zitten.

Je betaalt te veel voor het toestel

De prijs die je betaalt voor je nieuwe toestel als je deze in combinatie met een telefoonabonnement neemt, is vaak hoger dan nodig is. Je betaalt nooit de beste prijs voor het toestel in deze situatie. Wanneer je online gaat zoeken naar de losse verkoopprijs van het toestel, zal je zien dat je hem elders ‘los’ goedkoper kunt krijgen. Dan moet je hem natuurlijk wel in één keer betalen en een sim only abonnement erbij afsluiten. Maar zo ontloop je dan wel naast een te hoge prijs ook een registratie bij het BKR.

Géén telefoonabonnement met telefoon te nemen

Je zit vast aan een lange looptijd

Een telefoonabonnement met toestel heeft doorgaans een lange looptijd van twee of drie jaar. In de tussentijd kun je dus niet van betere aanbiedingen profiteren. De reden waarom deze looptijd lang is, is omdat je naast je belbundel ook maandelijks aflossingen doet voor het toestel. Om dit zo te spreiden dat het maandbedrag behapbaar blijft, is een lange looptijd nodig. Hoe meer maanden om af te betalen, hoe lager het maandbedrag immers. Kies je voor een sim only abonnement, dan kun je een abonnement met een kortere looptijd afsluiten: één jaar, een half jaar of zelfs maandelijks opzegbaar. Je kunt dan ook sneller wisselen van aanbieder als je ontevreden bent of elders goedkoper uit kunt zijn.

Je belbundel kan flexibeler

Naast dat telefoonabonnementen met toestel aanzienlijk minder flexibel zijn wat betreft de looptijd van het abonnement, zijn ze ook minder flexibel dan sim only abonnementen wat betreft het tussentijds aanpassen van de belbundel. Het kan namelijk zo zijn dat je je verbruik verkeerd ingeschat hebt en te veel betaalt omdat je er minder gebruik van maakt dan voorzien, of juist telkens boven je bundel uit komt. Daarnaast kan het ook gebeuren dat je gedurende een bepaalde periode meer of minder beltegoed nodig gaat hebben. Dan is het fijn als je dit iedere maand naar wens kunt bijstellen. Die vrijheid is er veel meer bij sim only abonnementen dan bij telefoonabonnementen met toestel.

Allemaal goede redenen dus om af te zien van telefoonabonnement met toestel. Natuurlijk zit er wat meer moeite in het zelf kopen van je nieuwe zakelijke telefoon, maar het kan je op meerdere fronten een besparen opleveren. En als aangezien je als zzp’er geheel zelf verantwoordelijk bent voor je eigen inkomen, kan het ook geen kwaad om spaarzaam te zijn met de uitgaven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here