Heb jij als ondernemer een succesvol bedrijf opgezet maar ben je nu alweer toe aan een nieuwe uitdaging? Bijvoorbeeld het opzetten van een ander bedrijf, actief in een hele andere sector? Of het juist rustiger aan gaan doen, of die langverwachte wereldreis maken? Dan kun je je bedrijf verkopen aan een ander bedrijf, maar het is ook mogelijk dat je de leiding overdraagt aan managers (management buy out) of aan externe managers. Waar moet je allemaal aan denken bij de verkoop van een bedrijf?
Check of de jouw bedrijf financieel klaar is voor verkoop
Mensen of partijen die interesse hebben in je bedrijf, zullen natuurlijk willen weten hoe dat er financieel voor staat. En niet geheel onbelangrijk: een gezond bedrijf dat een goede winst draait zal meer waard zijn bij de verkoop. Zorg er dus voor dat voor de waardebepaling je boekhouding goed op orde is, en kijk of er mogelijkheden zijn de winst nog op te schroeven.
Ontdek wat andere aandeelhouders willen
Ben jij niet de enige eigenaar van het bedrijf, maar zijn er ook nog andere aandeelhouders? Dan is het natuurlijk belangrijk erachter te komen wat zij willen. Willen zij wel graag actief blijven in jullie onderneming, of zijn zij ook wel geïnteresseerd in een eventuele overname? Het is mogelijk alleen je eigen aandelen te verkopen aan de andere aandeelhouders of een andere partij, maar jullie kunnen ook alle aandelen verkopen samen.
Bepaal of je een adviseur op basis van succesfee of uurtarief wil
Bij de verkoop van je onderneming is het belangrijk dat je je goed laat adviseren. Uiteraard kun je verschillende offertes opvragen om prijzen te vergelijken, maar bedenk wel dat ook hier geldt dat goedkoop vaak duurkoop is. Een goede maar duurdere overnameadviseur kost wat, maar zal dit ook weer terugverdienen door een hogere verkoopprijs.
Adviseurs hanteren verschillende tariefmodellen. Welk model voor jouw situatie het beste is, hangt af van de verwachte verkooptijd, hoe ingewikkeld de overname en hoe hoog de overnamesom zal zijn. Er zijn adviseurs die werken met een fixed fee, maar houd in je achterhoofd dat ze toch wel het aantal uur bijhouden die ze bezig zijn met de verkoop. Na een x aantal uur hebben ze het afgesproken bedrag bereikt, en kan het zijn dat ze minder tijd en energie in de verkoop gaan stoppen omdat het niet meer rendabel is. Ook kan er een uurtarief worden gehanteerd. Je betaalt dan enkel voor de uren die direct aan de overname worden besteed. Dit is aantrekkelijk omdat een adviseur je nooit zal sturen snel akkoord ter gaan met een te laag overnamebedrag. Tot slot zijn er ook adviseurs die werken met een succesfee. Dit is interessant omdat jij als ondernemer en de adviseur gelijke belangen hebben, namelijk een verkoop voor een zo hoog mogelijke prijs. Daarnaast loop je weinig risico, omdat als de transactie niet doorgaat, de kosten ook relatief laag blijven.
Moet je de koper helpen bij financiering?
Potentiële geïnteresseerden in je bedrijf kunnen zich bang laten maken door de verhalen dat het moeilijk is de financiering voor een overname rond te krijgen. Niet nodig, want er is een groot aanbod financieringsmogelijkheden. Zo kunnen ze eigen vermogen inbrengen, een lening afsluiten of via private equity of een participatiemaatschappij aan geld komen. Mocht dat allemaal niet gaan, dan kun je de koper ook helpen aan een alternatieve financieringsmogelijkheid. Voorbeelden hiervan zijn een achtergestelde lening, huurkoop, een geleidelijke overname of winstrecht / earn out. Bij deze opties blijf je vaak wel nog enige tijd betrokken bij het bedrijf.
Tot slot: een succesvolle deal gesloten met een koper? Vergeet dan niet de gegevens van je onderneming bij de KvK te wijzigen!