Het hebben van een kantoor kan behoorlijk wat geld kosten. Zowel de grote uitgaven, zoals het aanschaffen van nieuwe apparatuur, als de kleine uitgaven, zoals het aanschaffen van papier, kunnen flink oplopen. Daarom geven wij je een aantal tips om die kosten een beetje onder de duim te houden.
Koop groot in
De kleine dingetjes kunnen al een groot verschil maken. Zo kunnen kosten van papier, pennen enzovoorts de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Het klinkt daarom een beetje gek als we zeggen ‘koop groot in’, maar je bespaart er wel degelijk geld mee. Hoe meer je van een product koopt, des te goedkoper het vaak wordt. Bestel ook je papier, pennen en andere kantoorartikelen bij één leverancier en doe dat dan ook allemaal tegelijk. Het is misschien even een wat grotere uitgave, maar zo bespaar je wel in de verzendkosten.
Kies voor refurbished apparatuur
Kort door de bocht gezegd betekent refurbished eigenlijk gewoon tweedehands. Hier zit echter ook gelijk het verschil in. Wanneer je namelijk bijvoorbeeld een tweedehands broek koopt is hier niks meer aan gedaan, hij is hooguit een keertje gewassen. Refurbished apparatuur krijgt altijd nog een onderhoudsbeurt voordat deze weer verkocht wordt.
Kantoren gaan steeds vaker voor refurbished apparatuur. Dit kunnen laptops zijn, of zakelijke telefoons, maar voornamelijk refurbished printers zijn erg populair. De printers worden dan volledig gereinigd, nagekeken door een expert en waar nodig worden er onderdelen vervangen. De printers zijn dus weer als nieuw, maar ze zijn een stuk goedkoper dan nieuwe printers. Bedrijven zoals Refurbished Printer bieden deze aan inclusief garantie, zodat je, ook wanneer er toch iets fout zit, niet met lege handen staat.
Vaak kun je ook toner cartridges van het huismerk van deze bedrijven kopen. Deze toner cartridges passen sowieso in de printers die het bedrijf verkoopt en zijn een stuk goedkoper dan de merk toners. Om Refurbished Printer nog even als voorbeeld te gebruiken: dit bedrijf verkoopt de originele (OEM) toner cartridges van merken als HP en Canon voor een scherpe prijs, maar het huismerk van dit bedrijf is ongeveer nog een derde goedkoper dan de originele (OEM) toner cartridges.
Ga voor groen
Haal de tl buizen van je plafond en vervang deze voor duurzame led-verlichting. Ga ook de grootte van je kantoor eens na. Heb je wel het hele kantoor nodig? Als het antwoord op die vraag ‘nee’ is, moet je misschien overwegen een kleiner kantoor te nemen. Een kleiner kantoor scheelt sowieso al in energiekosten en, mocht je het kantoor huren, scheelt het natuurlijk ook nog in huur.
Kijk ook eens hoe het zit met de isolatie. Als je kantoor namelijk goed geïsoleerd is, verlies je minder warmte in de winter en warmt het kantoor minder makkelijk op in de zomer. Dit scheelt kosten om je kantoor te verwarmen en te koelen. Kijk als laatste ook eens of je werknemers, of een paar van hen, thuis kunnen werken. Dit scheelt reiskosten en ook weer een hoop kantoorruimte.