Home Blogs 3 Belangrijke lessen voor B2B e-commerce

3 Belangrijke lessen voor B2B e-commerce

1777
DELEN
lessen b2b e-commerce

B2B Online is een congres met veel interessante case-studies en presentaties over online marketing & digitale strategie. Na een dag vol workshops zijn dit de 3 belangrijkste lessen voor B2B e-commerce.

1. Leer van B2C

Als B2B bedrijf denk je misschien: “Oh, maar mijn klanten verwachten helemaal geen online bestelplatform” of “Zo doen we het al jaren en onze klanten zijn tevreden hoe het gaat”.

Niets is minder waar. Mensen bij bedrijven verwachten steeds meer, omdat ze dit in hun dagelijkse leven als consument meekrijgen. Ze gaan naar Bol.com of Coolblue en ervaren daar een mooie, gebruiksvriendelijke website. Als ze bestellen, krijgen een factuur via de mail en de volgende dag is de bestelling in huis. Kortom een perfecte gebruikerservaring.

In B2C zijn ze veel verder op het gebied van e-commerce. Denk aan geoptimaliseerde websites, persoonlijke e-mail marketing of online klantenservice. Veel van deze ervaring kan worden toegepast op B2B, soms met een kleine aanpassing. Kijk dus eens naar Bol.com en kijk hoe je dit kan toepassen binnen je eigen bedrijf.

ux design

2. Focus op niches

Een algemene boodschap werkt niet. Ook niet online. Een case-study op het event dat zich richtte op vervangingsonderdelen in het MKB toonde dit wederom aan.

Ook al biedt je producten/diensten aan die voor een grote groep bedrijven (wat al deels focus oplevert) relevant is, zorg voor specifieke boodschappen voor niches binnen deze groep.

Neem bijvoorbeeld een B2B digital agency. B2B is al redelijk specifiek. Je sluit immers de Bol.com/Coolblues van deze wereld uit, maar er blijven nog honderden niches over. Denk bijvoorbeeld aan loodgieters, machinebouwers, metaalleveranciers, dienstverleners of softwareontwikkelaars. Elke niche heeft een eigen boodschap nodig.

3. Klanten/Re-sellers nemen je serieus door e-commerce

Zie e-commerce niet als bedreiging maar als een kans, maar als een verrijking van de klantervaring. Een veelgehoord excuus komt vanuit sales:

“Ja, maar ik ken de klant het beste. Hij heeft mij nodig om een goede deal te sluiten voor het product dat nodig is”

Daar hebben ze ook deels gelijk in. Sales is er om de klant te helpen en adviseren bij de productkeuze. Maar juist door een e-commerce omgeving/ervaring zal de klant je serieus gaan nemen. Sales wordt nog belangrijker voor het managen van de relatie. Werk je met re-sellers? Dan zullen zij zien dat er meer vraag komt voor je producten. Daarnaast zien ze dat jij je eigen broek op kan houden en dat je dus een serieus bedrijf bent.

Wanneer start jij met B2B e-commerce?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here