Home Blogs 1 haring a day, keeps the doctor away

1 haring a day, keeps the doctor away

173
DELEN
haring

Druk, druk, druk, 1001 dingen aan je hoofd. Onze hersenen lijken tegenwoordig meer te moeten kunnen dan ons lichaam. Toch hebben deze 2 meer met elkaar te maken dan je denkt..

Voeding

Afhankelijk van wat we naar binnen werken, beïnvloedt dit onze stressgevoeligheid en ons gemoed. Wist je dat door gezond te eten je minder snel gestrest raakt?

Het verband tussen prikkels en haring

Neem nou het verband tussen het eten van vis en je geestelijke gesteldheid. Een haring bevat veel onverzadigde goede vetten. Deze Omega-3 EPA en DHA vetzuren worden o.a. in de buitenkant (membranen) van iedere cel in ons lichaam ingebouwd. Ze zorgen ervoor dat deze celmembranen vloeibaar blijven, waardoor ze optimaal met elkaar kunnen blijven communiceren. Signaalstofjes, maar ook voedings- en afvalstoffen worden zo optimaal getransporteerd. Je algehele gezondheid blijft op peil.

prikkels en haring

Ja, maar ik eet toch al kibbeling?

Best lekker inderdaad zo’n gefrituurd visje. Jammer alleen dat het gemaakt is van magere (wijting) vis, dat maar weinig Omega-3 bevat. Daarnaast vernietigt het frituren een deel van de Omega-3 vetzuren. Ten derde bevatten ze door het frituren in zonnebloemolie veel Omega-6, waardoor de werking van Omega-3 sowieso teniet wordt gedaan… Ten slotte, als je boodschappen doet in een supermarkt, krijg je toch al te veel verzadigde, trans, en Omega-6 vetten uit bewerkte producten binnen, die je celmembranen stijf maken.

Welke vis en hoe vaak?

Dan is de vraag of het advies van het Voedingscentrum (1 keer per week vis eten), niet te weinig is? Let er in ieder geval op het vette vis is (haring, makreel, sardientjes en zalm), omdat die de meeste Omega-3 bevatten.

Conclusie

Omega-3 vetzuren uit vette vis zijn goed voor de hersenfunctie, waardoor de flexibiliteit van je celmembranen maar ook van jezelf toeneemt! Dit is al het geval bij consumptie van ¼ haring (250 mg Omega-3 DHA).

Vis niet lekker?

Het kan natuurlijk zijn dat je vis niet lekker vindt of dat je principieel helemaal geen vis eet. Neem dan Omega-3 vetzuren in de vorm van visolie of algenolie (veganisten). Het Nederlandse merk Arctic Blue heeft zelfs het MSC duurzaamheidscertificaat en heeft zowel capsules als vloeibare visolie met lekkere smaakjes. Zo’n fles heeft als voordeel dat je meer binnenkrijgt, het goedkoper is en ook nog vitamine D bevat (wat steeds meer kantoormensen te weinig aanmaken of binnenkrijgen).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here